Max Matthiessen Magazine nr 1 2016

magazine_newsroomI vårens nummer av Max Matthiessen Magazine kan du läsa en längre intervju med Azita Shariati. En del har språket, de sociala koderna och nätverket med sig från start. Andra fixar det själva, som Azita Shariati, vd för Sodexo och utsedd till Sveriges mäktigaste kvinnliga direktör. För Max Matthiessen berättar Azita Shariati om flytten till Sverige och hur hon har tagit sig till den position hon har idag.

Företag som agerar hållbart är ofta lönsammare än genomsnittet. I reportaget ”Den vilda jakten på rena resultat” resonerar man kring om det innebär att hållbarhet alltid lönar sig. Bland investerare, företagsledare och forskare går åsikterna isär. Men en sak är säker: frågan har aldrig varit hetare än nu.

Gästkrönikören Beata Wickbom konstaterar att intresset för digitalisering har bytt nivå, från kommunikations- och marknadsföringsavdelningar till högsta ledningsnivå. Nu coachar hon företagsledningar kring hur kärnverksamheten ska utvecklas för att tillvarata digitala möjligheter och möta hot från uppstickare. Beata Wickbom, grundare av HejDigitalt och rådgivare inom digital strategi- och affärsutveckling, tipsar dig om hur du får bättre digital koll.

För att guida sparare som söker en hållbar förvaltning av sitt pensionskapital har Max Matthiessen för tredje året i rad undersökt hur Sveriges största pensionsförvaltare arbetar med just ansvarsfulla investeringar. I Max Matthiessen Magazine får du veta vilket bolag som är bäst i klassen – och varför.

Annika Creutzer är återkommande krönikör i Max Matthiessen Magazine. I senaste numret varnar hon kvinnor för att falla i deltidsfällan. Hon menar att kvinnor som har arbetat deltid blir förskräckta när de närmar sig pension och ser vad de kommer att få ut. Annika Creutzer ställer frågan om det inte är dags att se över lagen om föräldraledighet och bestämma vilket budskap som ska förmedlas.

Magasinet skickas till Max Matthiessens kunder och kan även läsas på webben, mobilen och läsplattan.