Från bloggare till affärsängel

PROFILEN. Efter mer än ett decennium som Blondinbella har Isabella Löwengrip växt ur sitt gamla varumärke. Med en rad framgångsrika företag i ryggen har hon nu nått en position där hon verkligen kan göra skillnad. En av hjärtefrågorna: att ge unga kvinnor ett bättre ekonomiskt självförtroende.

Under hela sitt liv har Isabella Löwengrip varit i rörelse, fått saker att hända. Denna morgon är hon dock försenad. ”Isabella är på väg”, säger plötsligt fotografen. Fast just nu sitter hon fast i trafiken.

En gråmulen februarimorgon på hotell Grand Central. Längs Kungsgatan sniglar sig bilarna fram. Det hänger snö i luften. I foajén som är öppen mot matsalen trängs väskor och gäster. Utcheckningstid. Landsortsresenärer i huvudstaden för att se på teater blandas med affärsmän och unga musiker. Engelska dominerar frukostsorlet.

När Isabella dyker upp är det idel effektivitet. Hon slår sig vant ned och låter sig sminkas samtidigt som hon intervjuas. Dagen efter intervjun åker hon i väg till Thailand på semester med sin man Odd och deras två barn.

– Egentligen har jag ingen lust att resa bort, jag älskar att arbeta. Fast jag behöver dessa veckor för att komma ned i varv och umgås med familjen. Det ska bli jätteskönt när vi väl kommit dit, säger hon.

I slutet av förra året skapade Isabella rubriker när hon droppade det makalöst inarbetade Blondinbella som varumärke för att i stället använda sitt riktiga namn i sociala kanaler, inklusive bloggen. Beslutet var en naturlig utveckling. Det är skillnad på att vara en 14-årig bloggare och en entreprenör och tvåbarnsmamma. Dessutom ska bloggen, som redan översätts till engelska, snart få en tysk version, med sikte på ytterligare internationella marknader.

– Det kändes helt rätt i tiden att gå vidare. Blondinbella är ett urstarkt varumärke som jag är stolt över, men jag hade tänkt överge det ganska länge. Det var mer en fråga om att vänta in tiden tills mitt eget namn stod sig lika starkt och nu var det dags, säger hon.

Ändringen följer, snarare än stakar ut, en riktning som pågått i flera år – från ung, frispråkig och stundtals kaxig bloggande tonåring till framgångsrik entreprenör, affärsängel och tvåbarnsmamma. Förändringen har skett gradvis och har kunnat följas på bloggen som fortfarande rankas som en av Nordens största med cirka 1,3 miljoner läsare i veckan. Där blandas stort och smått – från småbarnsliv till business.

– Även om jag har varit med ganska länge nu och har drygt 10 års erfarenhet som entreprenör känns det som om jag precis har landat och är i början av något. Det finns mycket kvar som jag vill göra, säger hon.

Det finns mycket kvar att utforska, nya rum att gå in i. Bloggen eller portalen är i dag plattform för de företag som Isabella äger inom Löwengrip Invest och för de fyra företag som hon varit med att starta och är delägare i: skönhetsvårdsbolaget Löwengrip Care & Color, skoföretaget Flattered, klädföretaget Style Level och så Economista, som riktar in sig på att få kvinnor att ta makten över sin ekonomi.

Namnbytet innebär inte någon radikal förändring i bloggandet.

– Igenkänning är viktigt om man ska följa en person över tid. Läsarna måste kunna känna igen sig i det man skriver. Det kräver ärlighet, säger hon. Få personer har som Isabella Löwengrip lyckats formulera och ösa ur sin egen erfarenhet på ett sätt som talar rakt in i samtiden. Genom att stå stadigt i, och utgå från, sin egen erfarenhet har hon byggt upp en snabbt växande företagsgrupp samtidigt som hon blivit en förebild för många unga kvinnor.

Hennes första bok, ”Egoboost”, skrev hon till exempel som 20-åring med undertiteln Överlevnadsguide för unga tjejer. Fyra år senare kom ”Babyboost! Ett plus ett blir tre” – om att bli förälder. Våren 2017 arbetar hon, bland annat, på en uppföljare till den privatekonomiska handboken ”Economista” – en introduktionsbok till börs och aktiehandel som växt fram ur Facebookgruppen Kvinnor som gillar aktier som hon startat med affärspartnern Pingis Hadenius.

Frågar man runt bland kvinnor vad det är som inspirerar med Isabella så lyfter de framför allt fram detta med att våga satsa, modet att tro på sig själv och att stå på sig. Som en ung, kvinnlig Art Director på en reklambyrå säger:

– Många ser upp till henne just för att hon gick mot normen och vågade satsa. Det är något som blir mer vanligt, men hon var väldigt tidigt ute med det. Sen är hon duktig på att dela med sig både av det som är bra  och det som varit sämre, vilket gör henne väldigt mänsklig. Det är framför allt hennes drivkraft och transparens som många ser upp till.

Ber man Isabella själv fundera över sina drivkrafter landar hon i ordet revansch och i en tidig längtan efter självständighet. Tiden i grundskolan och gymnasiet – som hon för övrigt hoppade av från – var inte den roligaste. Hon beskriver sig själv som nördig, lillgammal, en person som hamnade utanför och som periodvis mobbades.

– Det har funnits en vilja till revansch, att bevisa något, men samtidigt som skoltiden var rätt tuff har jag också alltid haft en stark självkänsla. Jag har vetat om mitt eget värde. Sedan hade jag tidigt en stark längtan efter att stå på egna ben, att bli oberoende. Det var viktigt för mig att börja tjäna pengar. Jag kunde flytta hemifrån tidigt, vilket var en  stor självständighetsgrej. Jag har aldrig velat vara beroende av andra.

Som barn var förebilden Pippi Långstrump. I dag är hon själv en förebild med ganska mycket Pippi-stråk över sig.

– Visst har det funnits andra förebilder, men mer som inspiration. ”Kan dom så kan jag”, tänker jag ofta. Som förebild tänker jag mig att det är viktigt att våga utvecklas. Det har också varit viktigt för mig att stå upp för mig själv och mina åsikter, säger hon.

Det talas ibland om att den traditionella arbetsmarknaden har svårt att locka till sig och få den yngre internetgenerationen att stanna kvar. Född 1990 är Isabella på sätt och vis urtypen för den individualistiska generationen som vill göra saker på sitt eget vis. I sitt eget företagande försöker hon vara lyhörd för det.

– En stark drivkraft i min generation är att man vill göra skillnad. 90-talisterna är individualistiska, de vill synas på arbetsplatsen och utöver lön ha en personlig utvecklingsresa. Jag försöker leva efter det i mina bolag och se till att vi har möten där vi pratar siffror, mål och nyckeltal. Alla måste känna sig delaktiga. Det får inte vara så hierarkiskt, inte en massa stängda dörrar. Jag tror på transparens, säger hon.

Som exempel på motsatsen berättar hon om ett möte med en riskkapitalist av den äldre skolan. När hon kom till kontoret där de skulle träffas slussades hon genom  tre olika personer – en tog hand om kappan, en annan visade vägen och en tredje erbjöd kaffe – innan hon slutligen nådde fram till personen hon skulle möta.

– Känslan jag fick var att ”detta är så gammaldags”, så många stängda dörrar, säger hon. Pengar då, ja, i början var det viktigt, men den drivkraften stillades ganska snart. Redan vid 19 års ålder hade hon tjänat in sin första miljon. Självklart vill hon som andra i sin generation tjäna pengar, men det är inte pengarna i sig som driver henne. Arbete ger lön, men det måste också finnas möjlighet till utveckling och nya utmaningar. Just nu handlar det om att bygga företag och att få dem att växa.

Hennes bolag omsätter i dag cirka 50 miljoner kronor med drygt 20 anställda. I Löwengrip Invest har hon samlat sina engagemang i de bolag hon äger helt själv, samtidigt som hon ser möjligheten att bygga upp ett investmentbolag. Hon har redan gjort några externa investeringar och gått in i bolag som preventivmedelsappen Natural Cycles och frisörbokningstjänsten Wavy.

– Jag får massor av propåer varje dag från startups och entreprenörer och det är naturligtvis jätteroligt, men man måste vara selektiv. Jag har byggt upp mitt varumärke och trovärdighet under 10 år och har en stark relation till mina läsare. Det finns ingen bättre plattform att synas på om man vill nå ut. Om jag ska investera i något måste det passa in för att det ska fungera. Jag är heller inte intresserad av att arbeta som en finansiell riskkapitalist som bara satsar kapital. Jag vill vara aktiv i de företag jag investerar i. Det ska finnas en tydlig win-win situation där. Som till exempel i fallet Natural Cycles.

– Deras styrka är produkten medan jag kan erbjuda en otrolig marknadsföringskanal genom bloggen och mitt varumärke. Det är en otroligt spännande kombination och kul att vara med i ett bolag som går in i en tillväxtfas. Det är just företag som är i tidig tillväxtfas och som behöver marknadsföringskanaler där jag kan bidra mest.

Som affärsängel går hon också på sin egen erfarenhet och magkänsla.

– Det jag tittar på just nu är företag och idéer som på olika vis förenklar livet för småbarnsföräldrar. Det är den fasen jag är i själv men även en missad målgrupp som, i förhållande till sin ekonomi, lägger en stor andel av sina pengar på barnen och som är i behov av tjänster som förenklar vardagen. Dessutom är det ofta kvinnor som fattar beslut om familjeekonomin. Det är den bästa målgrupp jag kan ha just nu.

Isabella har fingertoppskänsla även för investeringar. När hon och Pingis Hadenius ställde upp i Börs-SM för några år sedan hamnade deras portfölj snart i toppskiktet och de blev intervjuade om aktietips i Veckans Affärer, Aktiespararnas forum och DI. Hennes investeringsstrategi påminner lite om Warren Buffets – det vill säga att lita på magkänslan och att förstå bolagen som man investerar i. Att vara konsument av en produkt kan vara en bra start för aktieägande. Sedan gäller det att förstå affärsmodellen – hur har de tjänat pengar tidigare? – och framtidsutsikterna.

– Jag är väldigt rak och tydlig och dessutom rätt snål och kommer att ifrågasätta varenda krona som spenderas. Det händer att människor ser på Isabella ungefär som en modern Kung Midas – som att allt som hon tar i blir till guld. Det ligger något i det. Hon har varit extremt framgångsrik men bakom framgångarna ligger hårt arbete. Två gånger – 2008 och 2013 – har hon drabbats av utbrändhet och dragit lärdom av det.

– Jag har blivit bättre på att balansera livet och på att avgränsa mig. Jag tar hjälp från andra på ett annat sätt i dag. Det är annorlunda när man är tonåring, man sugs in i så mycket och ska fixa allt själv. I dag vet jag vad jag är duktig på och vad jag är mindre duktig på. Jag är rätt prestigelös med det som jag inte fixar och lägger inte tid på det som andra kan göra bättre.

Att resa bort med familjen är ett sätt att  koppla av och komma bort. Ett annat är läsning. Hon läser gärna och mycket, allt utom deckare.

– En del tränar för att komma ned i varv, men det funkar inte alls för mig. Läsning däremot är ett sätt att komma ned i varv. Samtidigt lärde jag mig det efter att ha varit utbränd, att jag ibland måste pausa mig själv när tempot blir för högt.

– Det är klart att det skiter sig ibland, men det gör det för alla. Men är det något jag vill visa är det att det går att arbeta, vara framgångsrik och ha familj.

Kvinnor och ekonomi är ett område som hon dras till. Kvinnor har i dag gått  om männen när det kommer till utbildning men har fortfarande sämre koll på sin ekonomi. Det vill Isabella ändra på.

– Kvinnor och ekonomi är ett område som jag nördat ned mig på, inte minst sedan jag fick barn. Det blir så tydligt då. Hur kvinnor utbildar sig längre, jobbar mindre, tar ut mer föräldraledighet och vabbar mer. Jag tycker familjer själva ska bestämma över hur de vill fördela föräldraledighet men jag brukar säga: ”Vill du som kvinna vara hemma länge så var det – men se då till att bli medveten om konsekvenserna av det.” Alla kvinnor som är hemma med barn eller deltidsarbetar borde ha en privat pensionsförsäkring och kräva att deras män sätter av pengar till den.

Nya investeringar, ny bok och sikte på den internationella marknaden. Historien om Isabella Löwengrip fortsätter och kommer säkert att visa sig vara internationellt gångbar. Givet allt hon uppnått de senaste 10 åren, var kommer hon att vara om ytterligare ett decennium?

– Visste jag det skulle det ju inte vara speciellt spännande. Jag känner att jag har landat i vem jag är och kommer att fortsätta att utveckla mina företag och att följa mitt hjärta och min passion.


ISABELLA LÖWENGRIP

Född: 21 oktober, 1990
Bor: På Lidingö
Familj: Odd och barnen Gillis, 3 år, och Sally, 1,5 år.
Aktuell: Lägger varumärket Blondinbella bakom sig för att driva Nordens största blogg – med 1,3 miljoner läsare i veckan – i eget namn. Har 700 000 följare på Facebook.
Gör: Entreprenör och affärsängel. Driver Löwengrip Invest med sikte på att investera i företag som förenklar vardagen för småbarnsföräldrar. Delägare och grundare av Flattered (skor), Löwengrip Care & Color (skönhetsprodukter) och Style Level (kläder). Författare till flera böcker som ”Egoboost”, ”Isabellas hemligheter”, ”Economista” och ”Babyboost”.
Framåt: Siktar på den internationella marknaden med bloggen och på att bygga upp Löwengrip Invest.


TEXT: CAROLINA JOHANSSON

FOTO: KARL NORDLUND