”Varken båtar eller bilar gör oss lyckliga”

Foto: Karl Nordlund

PROFILEN. ”Jag var som ett skrikande barn som egentligen bara ville säga Älska mig.” När framgångsfällan höll på att slå igen om Alexander Pärleros, Sveriges favoritpoddare, kom vändpunkten i form av mötet med en skogsmunk.

Efter en lång sommar i Åmål och Marbella återvänder Alexander Pärleros till en fulltecknad agenda. Det skiftar till höst i Stockholm. Han hade hunnit vänja sig vid det sköna semesterlivet med familjen, så det är en rejäl omställning.

Intervjun börjar en knapp halvtimme senare än planerat. Det är något av en omvänd situation. Som om Alexander är med i en podcast och blir intervjuad av en av sina lyssnare. Han har fått både beröm och kritik för sitt sätt att leda intervjuerna i Framgångspodden. En del menar att han tar för stor plats själv. Men Alexanders personlighet och frispråkighet gör att framgångsrika personer vågar öppna sig och berätta sådant de inte avslöjar för andra.

Alexander ser sig själv som lyssnare och förmedlare av andras budskap i samtidens hetaste medium, podcasten. Han är den unge supersäljaren och entreprenören som blev mediepersonlighet. I dag driver Alexander Nordens största intervjupodd som haft fler än 200 gäster och har 2,5 miljoner lyssnare i månaden. I sin podcast har Alexander intervjuat många av Sveriges mest framgångsrika personer, entreprenörer, idrottsprofiler och artister. Den senaste, när det här skrivs, är illusionisten och magikern Joe Labero.

På många sätt kan man se Alexanders resa som en magisk framgångssaga – från den tuffa uppväxten i Haninge utanför Stockholm till livet som framgångsrik podcaster, influencer och föreläsare med våning på Östermalm, egen studio i Gamla stan och boende i Marbella. Men vändpunkten i Alexanders liv handlar snarare om mötet med en skogsmunk, omvärderingen av ordet framgång och födelsen av ett barn.

Vardagen för en framgångsrik entreprenör, och grundare av Framgångspodden, är inte så fylld av glamour som man kan tro, även om livet för småbarnsfamiljen blivit lite rikare sedan Alexander och Ida köpte ett radhus i södra Spanien, där de ska leva tillsammans med sin ettårige son sex månader om året. Att bli pappa har förändrat livet på ett positivt sätt:

– Varannan natt har jag hand om Elvis. Då sover jag lite sämre. Han sover ganska bra även om han joddlar ibland och kan skrika till någon gång. Då kan det vara svårt att somna om. Från sju till åtta leker jag med Elvis och ger honom mat. Det är en underbar början på dagen, säger Alexander.

I övrigt är det driv och hårt arbete som präglar hans liv. Schemat för en dag är klassiskt för en entreprenör av hans sort. Alexander gör intervjuer mellan klockan 10 och 12, tränar och äter lunch 12–14.30 och sedan börjar ett eftermiddagspass fullmatat av möten med sponsorer, investerare och samarbetspartners.

Alexander gör två podcaster: Framgångspodden och Sånt är livet – Alex & Ida, som handlar om livet som småbarnsförälder. Den driver han tillsammans med sin hustru, Ida Warg, som också är en välkänd influencer Men det kunde ha gått annorlunda. Sin tuffa uppväxt har Alexander berättat om i sin podcast och i Framgångsboken, som kom förra året. Bakgrunden, som ofta föder en stark revanschlust, delar han med många andra entreprenörer. Pappan försvann tidigt ur livet och tillvaron med mamman har också haft sina utmaningar, berättar han.

Alexander har en stilren och prydlig stil. Han är välklädd och mån om sitt yttre, men samtidigt avslappnad. Som säljare är han van att klä sig i nivå med den han möter, från vit t-shirt, jacka och jeans till strikt mörk kostym med skjorta och slips. En blandning av högt och lågt passar också bra. Sedan mötet med Handelsprofessorn Micael Dahlen målar han naglarna. Sommarens färgstarka nagellack har nu ersatts av sobert blågrått. Det som från början var ett test om Alexander skulle våga vara annorlunda har nu blivit en del av hans stil.

Redan som sjuåring gillade han att ha guldskjorta och slips. Det stack ut. Alexander var dessutom längre än de flesta barnen på skolgården. Han stammade och såg inte ut som alla andra eftersom pappan kom från Chile. I skolan mobbades Alexander för att han sågs som annorlunda. Familjen var fattig, så det han behövde och ville ha fick han skaffa pengar till själv. Han sålde salamikorv bättre än någon annan i klassen, försökte sig på att kränga nya sorters bredband och vände hamburgare på McDonalds när han var 14 år.

Då bodde Alexander i ett fosterhem med fem pojkar. En av dem dog av en överdos heroin. När han i sena tonåren blev säljare och tjänade 70 000 kronor i månaden levde han i ett soc-boende i en omgjord flyktingbarack i Stockholmsförorten Brandbergen, som borde rivits för länge sedan.

Med revanschen som drivkraft blev Alexander en supersäljare med fighting spirit. Disciplinen och träningsviljan hade han fått med sig under åren som elitsimmare och röjdykare. Han vann VM-brons i kampsporten MMA, blev rekordsäljare på radiokanalen Mix Megapol och tjänade ihop till sin första miljon som 22-åring. År 2012 startade han Sveriges första prisjämförelsesajt, Mobilio, som senare såldes till Schibsted.

Pensionssajten Pensionera, som Alexander är medgrundare till, är en mer framgångsrik satsning. Efter fyra års techbygge är det nu fart på verksamheten som ska göra det lättare för sparare att få översikt och välja. Ju mer digital pensionsmarknaden blir, desto större chans till enkelhet och transparens. Det ger affärsmöjligheter.

I dag gör Alexander Framgångspodden. Han driver även mediebolaget Panc Media, som producerar hans egna och andras poddar. Det är inte så illa för en försummad förortsgrabb med dåligt självförtroende. Han har på kort tid hunnit med oerhört mycket. Alexander vill bli bäst i allt han gör och det har uppmärksammats av andra. Han har bland annat utsetts till Årets digitala influencer och Årets superkommunikatör.

Alexander passar bra in i en tid där passion och personlighet föder framgång. Inte minst i det digitala landskapet. Men framgången och pengarna blev med tiden en black om foten och växte honom över huvudet. Framgångsfällan höll på att slå igen. Sett i backspegeln inser Alexander att han var något annat än han ville bli, när han tjänade som mest pengar som säljare:

”Jag kände att jag ville bevisa saker för mig själv. Jag kan, ville jag visa min omgivning.”

– Jag kände att jag ville bevisa saker för mig själv. Jag kan, ville jag visa min omgivning. Det hade säkert med min bakgrund att göra. Jag fick väldigt lite bekräftelse som barn och hade inte med mig mycket hemifrån. När jag började tjäna stora pengar köpte jag en Porsche och en Rolex- klocka. Jag var som ett skrikande barn som egentligen bara ville säga ”Älska mig”.

Även Alexanders professionella liv präglades av begäret efter bekräftelse och törst på framgång. Han startade Framgångspodden för drygt fyra år sedan för att få träffa framgångsrika personer och få veta hur de gjort för att lyckas.

– I början var jag oerhört imponerad av entreprenörer som gjort exit och tjänat flera hundra miljoner kronor. För mig var det måttet på framgång. Det gjorde att jag mest intervjuade miljardärer då. Jag hade mer respekt för personer med mycket pengar. Det är långt ifrån mig i dag. Vändningen kom när jag intervjuade skogsmunken Björn Natthiko Lindeblad för tre år sedan i Framgångspodden.

Björn fick namnet Natthiko när han blev buddhistmunk i den thailändska skogstraditionen 1992. Han återvände till Sverige 2008 och har sedan dess berättat om möjligheten till en annan sorts liv. Under det här året föreläser han under titeln ”Nycklar till frihet”.

Efter intervjun med Björn har Alexanders podcast skiftat form och numera varvas intervjuer med framgångsrika personer med livsberättelser som ger kunskap och inspiration i samtalsform. Han vill ge utrymme för personer som har sunda värderingar och göra så att deras tankar och kunskap sprids till så många som möjligt.

På det sättet försöker Alexander bidra till att göra världen lite bättre. Även sakkunskapen har fått större utrymme i Framgångspodden och Alexander vill gärna sprida kunskap om viktiga områden som hjärnan, stamceller och cancer.

Alexander vill vara en positiv förebild. Pengar och prylar spelar inte någon stor roll i hans liv längre. Han känner inte igen sig själv i intervjun han gjorde när han var 20 år. I den var hans mål att köpa en båt för 50 miljoner kronor:

– Det är inget jag vill kännas vid som förebild i dag. Varken lyxbåtar eller Ferrari-bilar gör människor lyckliga. Det där har jag lämnat bakom mig. I dag lever jag ganska enkelt. Jag cyklar oftast och försöker vara minimalistisk i min livsstil. Vi kommer aldrig att bygga någon monsterkåk i Marbella. Vi vill bara må bra där nere tillsammans.

Som person är Alexander en sökare. Han är medveten om att om man inte utvecklas avvecklas man. Han har ett starkt driv och vill gå vägar som andra inte går. När alla går åt höger måste han gå åt vänster. Det är som en fix idé, men också ett sätt att hela tiden utmana sig själv och de rädslor han bär på. Oavsett vad han håller på med vill han göra något nytt av det. Våga och testa. Förändring är en del av hans dna, menar han. Tyvärr ger det också en rejäl dos prestationsångest:

– Det är en del av mitt framgångsrecept, men ibland är det verkligen jobbigt att hela tiden tvingas tänka nytt. Efter att jag har gjort en föreläsning river jag upp allt och skriver om den. Jag gör det för att jag hela tiden måste granska mig själv och bli lite bättre för varje gång. För mig är det ett sätt att leva.

De höga prestationskraven gör också att Alexander har svårt att koppla av. Han kan inte riktigt njuta av allt positivt som händer omkring honom, trots att han är värd det. Det vill han bli bättre på.

Sedan barnsben är han van vid att han måste klara av allt själv. Ensam är stark, var länge det enda som gällde i hans liv. Det har han fått uppleva in på bara benen, även som entreprenör, men nu är han vid punkten där han måste delegera och samarbeta med andra som kompletterar honom. Han har ett litet duktigt gäng omkring sig som är redo för det.

– Det blir höstens utmaning för mig. Jag behöver släppa ifrån mig arbetsuppgifter till andra som är bra på det de gör. Det vet jag. Annars tappar jag fokus och hindrar mig själv att blomstra.

I mycket är det entreprenörens dilemma när verksamheten växer. Premiären av Framgångspodden skedde i april 2015. En viktig nyckel till Alexanders framgång var hans sju år som säljare:

– Det var lite av ”fake it till you make it” i början. Jag googlade och märkte att det inte fanns några affärspoddar, så jag lanserade min podcast som Sveriges största affärspodd. Det blev en bra ingång till intervjupersonerna.

För att få ihop fyra intervjuer i månaden och sändning av en podcast i veckan mejlade han till tre, fyra utvalda personer varje kväll. På det sättet kom han i kontakt med hundra personer i månaden. Att podcasten var störst inom sin nisch visade sig vara rätt tänkt för marknadsföring och finansiering. Nordea blev tidigt en av de stora sponsorerna. Men det var de öppna och inspirerande samtalen med intervjupersonerna som fick podcasten att öka så snabbt i popularitet. Sättet att agera i studion hade han med sig från tiden som säljare:

– För mig är en bra säljare en person som får andra människor att känna sig trygga och sedda. Man måste också vara en bra lyssnare. Det är samma sak som krävs här. På några få minuter måste jag etablera en relation med intervjupersonen, så att hen känner förtroende för mig. Det är bara på det sättet jag kan få personen att öppna sig.

Alexander är också extremt påläst. Bakom varje intervju ligger 15 timmars research. När han kan sin samtalspartner vågar han ställa de lite mer vågade frågorna som öppnar för ett ärligt samtal. Samtidigt gäller det att vara medveten om att det handlar om underhållning, menar han:

– Oavsett vilken podcast man gör måste den göras med humor. Vi är i underhållningsbranchen. Då gäller det att sticka ut och vara personlig. För att nå ut måste man våga ge av sig själv och göra något som är konstigt, knasigt och annorlunda. Om det inte funnits humorinslag i Framgångspodden hade den aldrig blivit så populär.

Till slut handlar det om att leverera bästa möjliga innehåll. Varje avsnitt i Framgångspodden klipps ner med 30 procent och två timmars inspelningstid blir efter bearbetningen en dryg timme när det sänds som podcast.

Som 34-åring är det kanske inte så vanligt att man tänker på döden. Men Alexander vill maximera livet och det enda vi vet säkert är att vi kommer att dö en dag. Innan dess vill han vara en positiv kraft för andra. Inte bara i Sverige, utan också i världen:

– När jag ligger på min dödsbädd vill jag känna att jag har bidragit till att göra den här världen lite bättre. Jag vet inte hur långt jag kan nå i det. Helst av allt vill jag vara en av de personer som gör störst skillnad i världen. Det viktigaste är inte att jag lyckas fullt ut, utan att jag vågar testa och se hur långt det bär. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag inte ens hade försökt.

”När jag ligger på min dödsbädd vill jag känna att jag har bidragit till att göra den här världen lite bättre.”

I nuläget har Alexander fullt upp med att göra podcaster och Youtube-tv, hålla föreläsningar och driva företagen han är engagerad i. Men även om det kommer att ta lite tid har han redan börjat förbereda sig mentalt och ligger i hårdträning för att kunna intervjua framgångsrika personer som Elon Musk, Richard Branson, Bill Gates, Donald Trump och Barack Obama för en podcast på internationell nivå. Varje helg lär han sig engelska via Skype av en lärare i New York för att vara beredd när möjligheten uppstår.

För att det ska hända krävs en hel del hårt arbete. Inte minst med sig själv. I dag är Alexander inte bara förebild och inspiratör för hundratusentals lyssnare. Han är också pappa och förebild för sin son Elvis. Det gör honom stark inför nästa steg.


ALEXANDER PÄRLEROS

Född: I Haninge, söder om Stockholm, 1985
Familj: Ida Warg och Elvis
Bor: På Östermalm och i Marbella
Gör: Influencer, föreläsare, författare och entreprenör med engagemang i Panc Media, Pensionera, Framgångpodden med mera.
Utbildning: Marknadsekonom IHM Business School
Karriär: McDonalds, städföretag, Gallerix, sju år som mediesäljare för bland annat Mix Megapol/ SBS Radio, grundare av ett tiotal bolag, bland annat jämförelsesajten Mobilio och delgrundare av pensionssajten Pensionera, ägare av och vd för Framgångspodden från 2015 med postcast och content för Linkedin och Instagram och en vipgrupp på Facebook.
Utmärkelser: Årets digitala influencer och Årets framtida ledare 2018, Årets supertalang entreprenör och Årets superkommunikatör 2017.
Övrigt: Röjdykare i militären, elitsimmare, bronsmedaljör i IMMAF World Championships, som är en årlig turnering på amatörnivå i MMA, författare till Framgångsboken: Mina nycklar till ett lyckligare och rikare liv.
Motto: ”För att få någonting du aldrig haft måste du göra något du aldrig gjort.” Björn Natthiko Lindeblad


TEXT: ANDERS STRÖM