”Jag var ingen affärsman. Jag är en affärskvinna.”

Caroline Farberger, vd på Ica Försäkring. Foto: Daniel Stigefelt

PROFILEN. Efter en transformerande livsresa vill Caroline Farberger använda sin erfarenhet till att göra näringslivet mer inkluderande och därmed mer värdeskapande. Som vd på uppstickaren Ica Försäkring har hon tagit steg mot mer jämställda försäkringar och ser en utmaning i att fortsätta bryta normer.

Var modig. Det lite barnsliga knytarmbandet med bokstavspärlor sticker ut mot den propra marinblå dräkten och silkesknytblusen. Det är inte den typen av smycken man direkt förväntar sig runt handleden på en vd för ett försäkringsbolag. Armbandet drar blicken till sig. Är det en påminnelse till henne själv? Eller en uppmaning till dem hon möter? Antagligen både och.

Att Caroline Farberger är modig och inspirerar till mod skulle nog de flesta hålla med om. Men när hon talar om de inre drivkrafter som ledde fram till att hon, vid 51 års ålder, övergav sin identitet som Carl och blev Caroline är det inte främst mod hon lyfter fram. Det handlade om en brinnande inre övertygelse och en längtan efter autenticitet och äkthet, en vilja att bli sig själv, fullt ut.

– Jag hade levt och hanterat mitt yrkesliv enligt skolboken för att göra karriär. Jag hade gjort det som man ska, arbetat hårt, bildat familj, men i alltsammans hade jag inte landat i mig själv som människa. Jag agerade på ett visst sätt utan att lyssna inåt: ”vem är jag?”, ”vem vill jag vara?”. När jag borrade i de frågorna kom svaret gradvis. Jag var ingen affärsman. Jag är en affärskvinna, säger hon.

Det är svårt att föreställa sig hur man hanterar en sådan insikt och vad som krävs för att gå den väg Caroline har gjort. Hon har beskrivit resan från man till kvinna som sitt livs tuffaste utmaning och visst har den krävt mod. Ber man henne definiera ordet modig säger hon att det handlar om att våga och orka lyssna på sin inre moraliska kompass även om det möter svårigheter i omvärlden, snarare än att visa sig stor och stark.

– Det krävs mod för att visa sårbarhet, speciellt som man. Jag försöker vara stark och tänka: Tar jag en genväg nu – eller fattar jag det rätta beslutet? Det finns alltid en lätt väg att gå som kan ställas mot en rätt väg att gå. Man har alltid ett val där.

Vi träffas i ett konferensrum i Icas nya huvudkontor i Arenastaden i Solna, som är ljust, luftigt och präglat av en stor ljusgård med glasrutor och ljusinsläpp. Matställen finns det gott om och atmosfären andas matlust. Caroline själv ger ett intensivt närvarande intryck och hennes blå ögon har en rak blick som inte viker undan. Det märks att hon är van att prata om sig själv.

Det har gått ett och ett halvt år sedan den där dagen, den 14 september 2018, då Caroline för första gången kom till jobbet som kvinna. Vd:n som blev kvinna blev en stort uppslagen nyhet och det mediala intresset har hållit i sig. Hon har sommaroch vinterpratat, blivit utsedd till Årets hbtq-person, varit prisutdelare på Guldbaggegalan och föreläsningsförfrågningarna duggar tätt. Just nu jobbar hon med en bok om manligt och kvinnligt i näringslivet som är planerad att komma ut i höst.

– Näringslivet är fortfarande dominerat av medelålders vita män. Jag hoppas att jag kan verka för att öppna vägen för personer i näringslivet som på olika sätt faller utanför normen. Om jag som vd kan göra en könskorrigering kan det öka modet hos andra att komma ut. Jag arbetar för att bryta normer, för det finns en stor inneboende affärspotential i att bli mer inkluderande, säger hon och fortsätter:

– Men jag kandiderar inte till någon politisk position. Mina livsprioriteringar är kristallklara: yrkeskvinna och familjefar. I första hand är jag företagsledare, och jag tror att min möjlighet att förändra är större om jag agerar som insider än som påtryckare, säger hon.

Om Caroline i sitt sommarprat fokuserade på sin personliga resa kom vinterpratet i större utsträckning att handla om manligt och kvinnligt i näringslivet. Sommarpratet hade kommit att bli en dörröppnare på mer än ett sätt. När programmet sänts fick hon ett sms från en kvinna som hon tidigare varit chef för. Där stod: ”Jag har varit med i flera ledningsgrupper styrda av män, men det var i din ledningsgrupp som jag upplevde att männens röster premierades mest.”

– Min självbild fick sig en rejäl törn. Jag har alltid varit den som upplevt att jag verkligen sett mina kvinnliga kollegors situation, säger hon.

Samtidigt visar den upplevelsen på hur svårt det kan vara att uppfatta och bli medveten om de manliga privilegier som finns i näringslivet – så länge man själv är del av dem tar man dem för givna.

– Som man och ledare på hög nivå kunde jag känna mig lite hotad när det pratades om inkludering och mångfald. Man vill ju inte tro om sig själv att man exkluderar, men det krävdes inte lång tid för mig som kvinna för att inse att jag som man varit ohyggligt privilegierad. Jag är i dag också mycket mer medveten om hur illa ställt det är med jämlikheten i näringslivet. Mitt vinterprogram är en berättelse om ett uppvaknande som fler i näringslivet skulle må bra av.

”Det finns alltid en lätt väg att gå som kan ställas mot en rätt väg att gå. Man har alltid ett val där.”

Caroline föddes 1967 i Lund som storebror i en akademikerfamilj. Hon beskriver sig själv som ambitiös och duktig i skolan, och med en förväntan redan från början på att hon skulle bli något. Efter gymnasiet och värnplikt tog hon examen först från Chalmers i Göteborg och sedan från Handelshögskolan i Stockholm. När det var dags att börja arbeta, 1992, var det som managementkonsult på McKinsey, en extremt eftertraktad arbetsplats, och Caroline minns att hon tyckte om känslan av utvaldhet som rådde bland konsulterna. I efterhand säger hon att jobbet passade henne perfekt. Hon fick exponering mot olika branscher, jobbade stenhårt och karriären satte fart. McKinsey var en läroresa, säger hon, men efter sex år blev hon 1998 rekryterad till Trygg-Hansa, där hon blev kvar, med undantag för några år, fram till 2016 då hon fick ett telefonsamtal från en rekryterare med uppdrag att hitta en ny vd till det då nystartade Ica Försäkring.

Hon tvekade aldrig att ta jobbet. Här fanns möjligheten att få vara med och bygga upp något – att få jobba med en startup i en bransch som hon för övrigt beskriver som ganska trög och traditionell.

– Den svenska försäkringsmarknaden domineras av några få stora aktörer och det är svårt som konsument att få en överblick över marknaden. Det har inte hänt så mycket i branschen de senaste 20 åren. Ica Försäkring vill vara en uppstickare, en utmanare till storbolagen, säger hon.

Att dagligvarujättar som Ica breddar sitt tjänsteerbjudande är en naturlig utveckling. Dagens konsumenter ser fördelar med att samla sina inköp, att ha allt på ett ställe. Förra året ökade intäkterna i försäkringsbolaget med 31 procent.

– Vi växer klart snabbare än marknaden, säger hon, inte utan stolthet i rösten. Det var också i samband med flytten till Ica som processen som skulle leda fram till att Carl blev Caroline tog allt fastare form.

Hon säger att jobbytet kan ha spelat en viss roll.

– Icas mycket humana och värderingsstyrda kultur gjorde det lättare att bejaka den jag är. Hade jag jobbat någon annanstans vet jag inte om jag orkat eller vågat utforska mig själv på det viset. Dessutom ställde sig min chef bakom och stöttade mig till 100 procent, så jag har mycket att tacka Ica för. Inte minst för att jag är en lyckligare och mer autentisk människa i dag.

”Dessutom ställde sig min chef bakom och stöttade mig till 100 procent, så jag har mycket att tacka Ica för.”

Lite otippat, kanske, nämner Caroline även sin tid som frimurare som en viktig faktor i hennes process. Under åren i näringslivet var Frimurarna en frizon och en plats för personlig utveckling och andlig mognad. Där uppmuntrades hon att lyssna på sitt samvetes röst. Att söka svaren på livets stora frågor blev viktigt. Likaså devisen ”Känn dig själv”, lånad från den grekiska filosofin. I och med könskorrigeringen blev hon tvungen att lämna den uteslutande manliga sammanslutningen men hon bär fortfarande dess ring.

– Jag kommer alltid att vara frimurare i själen även om jag inte längre är medlem i organisationen, säger hon.

Könskorrigeringen har gjort Caroline till en förebild och inspiration för många, och hon vill använda de plattformar hon erbjuds till att verka för ett mer inkluderande näringsliv. Det handlar om att öka medvetenheten, men även om att se över det egna erbjudandet. Hon är stolt över hur Ica Försäkring tog initiativ till att täppa till en ojämställdhet inom sakförsäkringar.

– En hemförsäkring är en relativt standardiserad produkt som innehåller ett överfallsskydd som ger den drabbade ersättning om hen blir överfallen. Problemet har varit att försäkringsbranschen gör skillnad på om det är någon i hushållet som är förövare eller om det är någon utomstående. Man har resonerat som så att hemförsäkringen är en kollektiv försäkring för alla i ett hushåll med resultatet att om någon i hushållet ger sig på en annan så faller ingen ersättning ut. Det synsättet är inte jämlikt givet att det inte täcker in våld i nära relationer, där det oftast, om än inte alltid, är män som utövar våld mot kvinnor. Vi tog initiativ till att göra försäkringen jämställd, så att den täcker upp för en person som till exempel väljer att lämna en relation på grund av våld.

På liknande vis försöker Ica Försäkring aktivt identifiera områden som kan utvecklas i en mer hållbar riktning. Jämställdhet är en parameter. Transparens är en annan. I februari lanserades till exempel Försäkringsutmanaren, en digital tjänst som jämför och utvärderar kundens försäkringsskydd.

– Det går inte att komma ifrån att handla försäkring uppfattas som en icke lustfylld köpupplevelse. Många vet heller inte riktigt vad de har för produkter, eller om de är rätt försäkrade. På andra områden, som till exempel jämförelser av bolåneräntor, har man kommit längre när det gäller öppenhet och transparens och med den här tjänsten hoppas vi kunna bidra till att driva på den utvecklingen även när det gäller försäkringar.

Pensionsförsäkringar är ett annat område som i hög grad präglas av okunskap.

– Köper man en bil måste man ha en försäkring, detsamma gäller ett hus eller en bostadsrätt, och när man får barn skaffar man en barnförsäkring. Pensionsförsäkringar har inte samma tydliga påtryckning och medborgarna förväntas göra egna aktiva placeringsval. Här finns stora risker att man faller genom springorna.

När det kommer till tjänstepension gäller dessutom att män ligger på högre ersättningsnivåer – kvinnor generellt har en lägre lönenivå och samtidigt, ofta av familjeskäl, färre år på arbetsmarknaden.

– Vi har en stor ojämställdhet i pensionssystemet i Sverige och en lång väg att gå innan vi har en jämställd situation eftersom män ofta gör karriärmaximerande val medan kvinnan tar ansvar för familjen. När normen var att man var gift hela livet med samma person var det annorlunda. I moderna familjekonstellationer – man gifter sig i mindre utsträckning och skiljer sig oftare – blir det än viktigare att varje person för sin egen räkning har sin pension tryggad. Dessvärre drabbar detta ofta kvinnor som har mindre i pension att leva på och kanske har förlitat sig på en relation med en manlig höginkomsttagare eller att systemet skulle ta hand om dem.

– Det är få som orkar tänka på de långsiktiga konsekvenserna men lösningen är att planera för pensionen redan i familjebildningsstadiet, för det är en familjefråga, ett gemensamt ansvar. Det handlar om att hitta en plan för att kompensera genom att lägga undan pengar separat som personlig enskild egendom. En dröm är ju att man skulle kunna dela på tjänstepensionen, men det går inte, den är ju knuten till personen som tjänat in den.

Intervjun börjar dra mot sitt slut. Det har blivit mörkt ute och genom fönstret syns neonskyltarna från Mall of Scandinavia. Om hon skulle ge ett råd till kvinnor i yrkeslivet, vad skulle det vara?

– Jag är inte för kvotering och har heller inga andra politiska grepp som jag förespråkar. Jag tycker självfallet att ledningsgrupper och styrelser ska vara mer jämställda, men det bottnar i en genuin insikt om att det är det bästa för affären. Att högsta ledningsgruppen är jämställd och inkluderande är det viktigaste, för det är där du definierar normen. Det är ett större problem att bara 10 procent av börsbolagens vd:ar är kvinnor än att kvinnor är underrepresenterade i styrelserna. Så mitt råd till kvinnor i seniora positioner är: vad du än gör – sitt kvar på din position som företagsledare, bli inte styrelseproffs.


CAROLINE FARBERGER

Familj: Fru och tre barn
Född: 1967 i Lund
Bor: I Sigtuna
Arbete: Vd på Ica Försäkring sedan 2016. Innan dess olika chefspositioner på Trygg-Hansa och sex år som managementkonsult på McKinsey.


TEXT: Carolina Johansson
FOTO: Daniel Stigefelt