Max Matthiessen satsar på digital utveckling och rekryterar Anna-Lena Olsson som ny CIO

Anna-Lena Olsson blir ny CIO på Max Matthiessen. Hon ska leda företagets fortsatta satsning inom digital utveckling.

Max Matthiessen rekryterar Anna-Lena Olsson till rollen som CIO. Anna-Lena har en gedigen teknisk kompetens med fokus på digitalt förändringsarbete och innovation från en rad olika branscher. Närmast kommer hon från rollen som CIO/CDO vid Bokhandelsgruppen där hon genomfört omfattande digitaliseringsinsatser inom Akademibokhandeln och Bokus. Hon har tidigare haft ett flertal ledande befattningar vid bland annat Sogeti och Capgemini.

Rekryteringen är ett led i Max Matthiessens långsiktiga strategi där fokus ligger på att modernisera och vidareutveckla kunderbjudandet. Den digitala utvecklingen är en viktig del av det arbetet.

– Anna-Lena har en stark teknisk bakgrund och lång erfarenhet av att leda digitalt förändringsarbete. Hon kommer att vara ett mycket välkommet tillskott i Max Matthiessens fortsatta resa framåt, både vad gäller den interna digitala transformationen och för att stärka kundupplevelsen, säger Jacob Schlawitz, vd och koncernchef vid Max Matthiessen.

– Jag ser med spänning fram emot att vidareutveckla och implementera Max Matthiessens digitala strategi. Förmedlarbranschen har inte kommit lika långt i digitaliseringsprocessen som en del andra branscher. Där hoppas jag kunna bidra med mina tidigare erfarenheter, säger Anna-Lena Olsson.

Anna-Lena tillträder tjänsten den 14 maj och kommer att ta plats i koncernledningen. Hon ersätter företagets tidigare CIO, Lars Frisk, som lämnade bolaget under hösten.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jacob Schlawitz
Vd och koncernchef Max Matthiessen
Tel: 08- 613 02 01
E-post: jacob.schlawitz@maxm.se

Petra Broman
Kommunikationschef Max Matthiessen
Tel: 08-613 04 36
E-post: petra.broman@maxm.se