Så får du fart på e-handeln

Staffan Husell, ansvarig inom ägarledda bolag, möter vd:n för odla.nu, Claes Kjelldorff.

Vi handlar mer och mer varor på nätet. E-handeln växte med 16 procent förra året och slår konstant nya rekord. Trädgårdsföretaget odla.nu blev nyligen utsett till årets e-handelsbolag i sin kategori av PriceRunner. Vi träffar vd:n Claes Kjelldorff som har lång erfarenhet av näthandel inom flera olika branscher.

Till att börja med får man lov att gratulera till utmärkelsen!  Var det väntat eller blev du överraskad?
– Tack! Det kanske låter lite kaxigt men jag blev inte särskilt överraskad. Det är till stor del kundernas omdömen som ligger till grund för utmärkelsen. Vi har de senaste åren lagt stort fokus på kund- och användarupplevelsen. Vi har förbättrat både utbud och leveranstider men även sett över vår prissättning. Nu har vi fått ett kvitto på att det vi har jobbat med har gett resultat vilket visar sig både i kundnöjdhet och försäljning.

Kan du berätta lite mer om odla.nu och er affärsidé?
– Bolaget har funnits sedan 1998 och grundades av två bröder utanför i Sösdala utanför Hässleholm i Skåne. De startade ett forum för trädgårdsintresserade där intäkterna till en början bestod av annonsintäkter. Grundarna märkte ganska snabbt att det fanns en efterfrågan på att köpa trädgårdsprodukter online vilket ledde till att man startade en e-handelsbutik där man initialt sålde fröer och lökar. År 2009 förvärvades bolaget av koncernen Stampen, ägare till bland annat Göteborgsposten. År 2015 köptes odla.nu av Adlibrisgruppen som är en del av Bonnierkoncernen. Idag är vi Sveriges största trädgårdssite med över 12,5 miljoner besökare per år. Vi erbjuder kunden inspiration, kvalitet och produkter till rätt pris.

Du blev vd år 2014. Vilka utmaningar såg du då och vad har ni jobbat med sedan dess?
– När jag kom in hade odla.nu två problem. Vi hade för höga kostnader och en vikande försäljning. Det första vi fick göra var att minska kostnaderna för att förbättra resultatet. Därefter lades fullt fokus på att få upp försäljningssiffrorna.

Hur gjorde ni det?
– Vi hade många besökare på hemsidan men förvånansvärt få som köpte våra produkter. För att få besökarna att handla insåg vi att vi var tvungna att både bredda sortimentet och förbättra användarupplevelsen. Sedan dess har försäljningen tagit fart ordentligt. De senaste tre åren har försäljningen ökat med över 100 procent.

Går allt att sälja på nätet?
– Ja det tror jag. Min erfarenhet är dock att ju större transaktion det är, desto större blir kravet på personlig kontakt. Behovet av att prata med någon beror även på kundens kunskapsnivå och hur komplicerad produkten är. 

Tror du att näthandeln kommer att ta över traditionella butikers roll?
– Utmaningen för många butiker är att de har höga hyresavtal, löner och begränsade öppettider vilket innebär att man måste ta ut höga priser för sina produkter. Deras största konkurrensfördel är att man som kund får direkt leverans av sin produkt.

Till sist, har du något tips för den som vill börja sälja produkter på nätet?
– Det är egentligen inte så komplicerat. Du behöver en produkt att sälja, en hemsida och en betalningstjänst. Om du ska bli framgångsrik som e-handlare så är nyckeln, enligt min erfarenhet, att ha ett stort utbud, bra priser och snabba leveranser.