”Hållbarhet måste byggas underifrån”

SPP:s vd Staffan Hansén. Foto: Anna Rut Fridholm

BOSSE MÖTER. Pensionsbolaget SPP har utsetts till det mest hållbara pensionsbolaget – inte bara i Sverige utan i världen – av den amerikanska finanstidskriften Corporate Knights. Max Matthiessens vd och koncernchef Bosse Ågren har träffat pensionsbolagets vd Staffan Hansén för att prata om vad som ligger bakom framgångarna.

Bosse: Hållbarhet är en hygienfaktor i dag men ni var tidigt på bollen. Vad var det som fick SPP att få upp ögonen för just hållbarhet?
Staffan: I Norge började Storebrandkoncernen arbeta med hållbara investeringar redan för 24 år sedan. När Storebrand köpte SPP 2008 fångade vi bland annat upp hållbarhetsarbetet, som vi tyckte var speciellt intressant och kopierade mycket inom SPP. Vi multiplicerade engagemanget med två och gjorde hållbarhet till SPP:s grej. Under många år stod vi ensamma och flaggade för hållbarhet men det är också det som har gjort att hållbarhet har blivit vår ledstjärna. Allt vi gör ska vara hållbart, och kapital är den största kraften som finns för påverkan. SPP förvaltar mycket pengar, vilket gör att vi både kan påverka bolagen och investera kapitalet på ett sätt som bygger en bättre framtid. Och det som bygger en bättre framtid brukar också ge en bättre avkastning.

Bosse: Skeptikerna sa förr att det bara är avkastning som räknas. Upplevde ni att det var ett problem att prata hållbara investeringar med kunderna?
Staffan: Det fanns en skepsis tidigare där man trodde att man gjorde avkall på någonting genom att spara hållbart. Men vi var trygga i det vi gjorde och att hållbara investeringar skulle betala sig. I dag ser vi många och tydliga finansiella bevis på att det stämmer.

Bosse: Ert arbete har resulterat i flera globala utmärkelser och återkommande topplaceringar i vår hållbarhetsanalys. Vilka reaktioner möts ni av från kunderna?
Staffan: De är glada över vårt hållbarhetsarbete och jag vågar nog påstå att SPP:s varumärke bärs upp av vår hållbarhetsprofil. Det är enkelt att säga att vi tänker hållbart men det är hur man jobbar med det i verkligheten som betyder någonting. Att man inte bara pratar om att man är hållbar utan att man arbetar med det på riktigt.

Bosse: Och vilken betydelse ser du att det har från ett medarbetarperspektiv?
Staffan: Den enskilt absolut viktigaste anledningen till att våra anställda väljer att arbeta på SPP är vår hållbarhetsprofil, det visar sig tidigt i anställningsprocessen. Ju yngre medarbetare, desto viktigare är det för dem. I dag är employer branding en minst lika viktig del i vårt hållbarhetsarbete.

Bosse: Är det en trend du ser?
Staffan: Jag skulle nog säga att det blir allt viktigare att visa att man är ett värderingsstyrt företag för att attrahera och behålla personal. Att visa att man är en arbetsgivare som bryr sig och har en åsikt, det är nästa dimension av hållbarhet. Redan nästa år kommer hälften av världens arbetskraft att bestå av millennials och enligt undersökningar är den viktigaste drivkraften för dem att jobba på ett företag som man delar värderingar med. Hållbara tjänstepensioner är exempel på ett fantastiskt employer branding-verktyg. Arbetsgivare har möjlighet att visa sina medarbetare att de pengar som sätts in i en hållbar tjänstepension varje månad både gör nytta och växer i värde. Där tror jag många företag skulle kunna göra stor skillnad.

”Att visa att man är en arbetsgivare som bryr sig och har en åsikt, det är nästa dimension av hållbarhet.”

Bosse: Vilka frågor arbetar ni med nu inom SPP?
Staffan: Redan när jag klev in på SPP fanns en tydlig bild av hur SPP skulle uppfattas utåt. Det skulle vara enkelt, prisvärt och hållbart. De här tre ledorden innehåller så mycket och dem viker vi aldrig ifrån. Kunder uppskattar enkelhet, vilket även angränsar till hållbarhet. Genom att digitalisera bort blanketter kan vi förenkla vardagen, bli mer kostnadseffektiva och spara på miljön. Vi jobbar självklart vidare med hållbara investeringar och hållbara leverantörer. Vi vill också bli bättre på att synliggöra effekten av hållbart sparande för våra kunder.

Bosse: Har du några tips för företag som vill börja tänka hållbarhet?
Staffan: Hållbarhet måste byggas underifrån, det räcker inte att bara ha en frontfigur. Det måste växa in i organisationen, vilket kan vara en ganska lång process. Det är också viktigt att det genomsyrar hela kulturen och att värderingarna blir en del av företaget.

Bosse: Så det går inte att bara kick-starta?
Staffan: Man kan kick-starta genom att bestämma sig för att det här är viktigt på alla nivåer. Att det inte bara är ett projekt utan att det måste växa in i kulturen.


STAFFAN HANSÉN

Yrkesroll: Vd SPP Pension & Försäkring sedan 2015.
Bakgrund: Uppväxt i Vasa i Finland. Inledde yrkeskarriären som obligationshandlare i Helsingfors, flyttade till Stockholm och Handelsbanken 2003. Har arbetat i pensionsbolaget SPP och i norska moderbolaget Storebrand sedan 2006. Var 2013–2015 vd för Norges största privata kapitalförvaltare Storebrand Asset Management.
Familj: Gift med Annika, tre barn Jessica (23), Majken (21), Jesper (17) och franska bulldoggen Friedman.
Intressen: Långa vandringar, löpning och resor till ”vita fläckar på kartan”.